Zakup opon. Używane czy nowe?
Zakup opon. Używane czy nowe?

Zakup opon. Używane czy nowe?

Kalendarzowa jesień już dawno nastała i chociaż pogoda za oknem wciąż jest ładna i słoneczna nie należy zapominać o tym, że bywa ona także bardzo kapryśna. I może nas zaskoczyć nagłym ochłodzeniem z dnia na dzień oraz przymrozkami. Warto więc przygotować nie tylko siebie na humorki pogody, ale także swój samochód. Czas już więc zamienić opony letnie, na opony zimowe.

Jeśli posiadasz już zimowe opony to etap szukania najodpowiedniejszych dla siebie masz już za sobą, jednak jeśli opony, które używałeś w zeszłym roku nie nadają się do jeżdżenia, czas zainwestować w nowe. Opony są jednym z najważniejszych elementów naszego samochodu. Nie wiem czy wiesz, ale z nawierzchnią drogi stykamy się tylko czterema skrawkami gumy nie większymi od dłoni. To od nich w dużej mierze zależy, czy na tej drodze pozostaniemy. Nie warto zatem lekceważyć ogumienia. Problem polega jednak na tym, że samochody mają coraz większe koła, a to oznacza również bardziej kosztowne opony.

Opona to opona – każda jest dobra, czyżby?

Niestety to zdanie nie jest prawdziwe. Opony są naprawdę różne, a na rynku można dostać różne rodzaje, często zupełnie inne dla konkretnego modelu samochodu. Dlatego pierwszą rzeczą, która musisz zrobić jest ustalenie odpowiednich parametrów opony dla Twojego auta. Źle dobrane powodują, że nasz samochód ma gorsze osiągi, a systemy wspomagania kierowcy, takie jak ABS czy ESP mogą działać niewłaściwie. Zanim zdecydujesz się, czy chcesz kupić opony nowe, czy też używane powinieneś wiedzieć, jakie parametry powinny one mieć. Chodzi głównie o rozmiar i indeks prędkości. Informacje te znajdziesz w instrukcji pojazdu. Pamiętaj także, że każdy producent ma w swojej ofercie opony różnej klasy: ekonomiczne, klasy średniej i klasy wyższej. Zanim więc kupisz komplet opon warto, żebyś przyjął jakieś kryteria zakupu. Nie kieruj się tylko ceną, ponieważ ta nie zawsze jest wyznacznikiem bezpieczeństwa i komfortu jazdy.

Nowe czy używane?

Oczywistą sprawą jest, że jeśli zainwestujesz w nowe opony wytrzymają one znacznie dłużej niż używane i masz pewność, że nadają się do jazdy. Warto jednak wziąć pod uwagę, że nie zawsze potrzebujemy opon na kilka lat. Być może chcesz sprzedać swój samochód w najbliższym czasie, więc nie są Ci potrzebne opony na więcej niż jeden sezon. Dodatkowo na zakupie opon używanych możesz dużo zaoszczędzić. Można nawet znaleźć oferty, w których za cztery opony zapłacisz jak za jedną. Za nim jednak zdecydujesz się kupić używane opony, warto żebyś wiedział na co zwrócić uwagę.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie opon używanych?

Bardzo ważną sprawą jest data produkcji. Jest ona nabita na owalu i składa się z czterech cyfr. Pierwsza para liczb odpowiada za numerowi tygodnia, a druga para to rok produkcji. Zdaniem specjalistów opony nie mogą być starsze niż 5-6 lat, ale czasem nawet młodsze opony są zwyczajnie już zużyte. Wszystko zależy od tego w jaki sposób były użytkowane wcześniej. Kolejnym istotnym parametrem jest zużycie bieżnika. Są odpowiednie normy, które są inne dla opon zimowych, a inne dla opon letnich. Wizualnie powinna być ona regularna i nie posiadać niesymetrycznych wytarć. Jeżeli zauważymy wybrzuszenia, przecięcia lub inne uszkodzenia mechaniczne lepiej udać się do serwisu wulkanizacyjnego, w którym profesjonalista zweryfikuje stan techniczny opony i zdecyduje, czy nadaje się ona do użytku. Ważnym kryterium jest także wizualny wygląd opon. Dlatego zanim zdecydujesz się na zakup opon używanych dobrze, żebyś sam je wcześniej zobaczył. Warto zapytać gdzie były przechowywane. Lepiej gdy opony są umieszczone w garażu, te na wolnym powietrzu są bardziej narażone na uszkodzenia.

Czy można wymienić tylko dwie opony?

Czasem może się tak zdarzyć, że zużyte będą tylko dwie opony. W Polsce można posiadać opony z różnych firm pod warunkiem, że na jednej osi pojazdu będą znajdowały się takie same opony.
Różne modele opon powodują, że osie inaczej zachowują się podczas jazdy. Mogą posiadać różne drogi hamowania i inną przyczepność. Pamiętaj więc, że lepsze opony powinno się zakładać zawsze na tył pojazdu. W przypadku podbramkowej sytuacji ułatwi to kontrolę nad samochodem i zniweluje ryzyko wpadnięcia samochodu w poślizg oraz obrotu na mokrej nawierzchni.

Najnowsze wpisy

Chevrolet 3100 z 1947r

Chevrolet 3100 z 1947r

Krystian Stein
26 listopada 2023
Jeżeli oglądanie filmy oraz interesujecie się motoryzacją na pewno w którymś widzieliście Amerykańskie pół ciężarówki takie jak Chevrolet...
Salon samochodów używanych z gwarancją mechaniczną. Tylko u nas otrzymasz raport CEPIK, pomiar lakieru, wideo prezentację oraz gwarancję mechaniczną. Ponadto sprawdzisz wybrany egzemplarz na stacji diagnostycznej przed zakupem! Kupuj tylko sprawdzone samochody!
Copyright © 2021. All rights reserved.