Sprawdzenie samochodu na stacji diagnostycznej

Kupując samochód używany, warto dokładnie sprawdzić go przed zakupem. Najlepszym i najtańszym wyjściem jest sprawdzenie go na stacji diagnostycznej. Od czego więc zacząć? A więc udając się pod adres gdzie stoi nasze wymarzone auto, sprawdzamy dostępność stacji diagnostycznych w okolicy, na miejscu dokonujemy podstawowych oględzin samochodu, sprawdzenie jego wyposażenia, podzespołów, stanu wizualnego jak i blacharskiego. Po czym jeżeli wszystko nam odpowiada i jesteśmy zainteresowani kupnem samochodu prosimy sprzedawcę o możliwość wyjazdu samochodem na jazdę próbną jak i na stację diagnostyczną celem dokładnego sprawdzenia stanu mechanicznego samochodu przed zakupem. Podczas jazdy próbnej sprawdzamy dynamikę silnika, jego komfort, zawieszenie itp. Jeżeli podczas jazdy próbnej usłyszeliśmy dziwne stuki czy odgłosy to na stacji diagnostycznej prosimy diagnostę o weryfikację tych elementów z których one dochodziły.

Jesteśmy już na stacji diagnostycznej. Na co więc zwrócić uwagę? Zazwyczaj na ścieżkę wjeżdża sam diagnosta, a my mamy możliwość oglądania parametrów na ekranie monitora. Co te parametry oznaczają. Zacznijmy od amortyzatorów, nowe amortyzatory wykazują sprawność na poziomie ok 70-80%, takie wskazanie jest wręcz idealne. Dopuszczalna różnica między kołami jednej osi może wynosić ok 30%. Różnica powyżej tych 30% może dyskwalifikować jeden z amortyzatorów z użytku i oznaczać wymóg jego wymiany. Minimalna wartość która pozwala nam bezpiecznie poruszać się po drogach to wartość ok 30-40%. Przy samochodach używanych z przebiegami ok 200 tys km wynik na poziomie 60-65 procent jest bardzo dobry.

Kolejnym etapem jest sprawdzenie siły hamowania kół przednich i tylnych oraz hamulca postojowego. Tutaj tak jak w przypadku amortyzatorów różnice sił hamowania nie mogą przekraczać 30 %. Warto również zaznaczyć iż często spotykany nalot rdzy na tarczach jest rzeczą normalną w samochodach które w okresie jesienno zimowym stoją celem sprzedania i nie poruszają się zbyt wiele. Czasami wystarczy mocniejsze przyhamowanie na drodze lub na stacji diagnostycznej aby nalot zlikwidować. Sprawność hamulca ręcznego sprawdza się zazwyczaj na podstawie siły jak i różnicy hamowania, a wyskoczenie samochodu z rolek może świadczyć i wysokiej sprawności tego hamulca.

Po sprawdzeniu tych elementów diagnosta wchodzi pod samochód celem sprawdzenia luzów i sprawności układu zawieszenia, takich elementów jak np drążki układu wspomagania, łączniki stabilizatora czy sworznie wahacza. Na tak zwanych szarpakach prosimy jedną osobę aby nacisnęła pedał hamulca, a my jeżeli diagnosta pozwoli wchodzimy z nim po samochód i sprawdzamy stan samochodu. Będąc już w kanale, warto sprawdzić stan podłogi, progów czy nie pojawiają się istotne oznaki korozji, warto zwrócić uwagę na amortyzatory, czy nie są mokre co może świadczyć o ich uszkodzeniu, oraz na stan silnika, czy nie pojawiają się wycieki oleju oraz innych płynów.

Za takie dogłębne sprawdzenie  diagności zazwyczaj pobierają opłatę na poziomie 20-30 złotych, co z perspektywy ceny zakupu samochodu jest ceną atrakcyjną. Warto więc każdy samochód bez znaczenia na jego cenę sprawdzić na diagnostyce. W naszym salonie samochodów używanych AutoStein w Radlinie na ul. Rybnickiej 68 ( jesteśmy przy głównej drodze przelotowej z Rybnika na Wodzisław Śląski) umożliwiamy możliwość sprawdzenia każdego samochodu na stacji diagnostycznej jak i miernikiem lakieru, bez znaczenia na wiek oraz cenę samochodu. Zapraszamy również do zapoznania się z naszą ofertą samochodów używanych. Na każdy samochód z naszej oferty można nabyć gwarancję mechaniczną na okres od 1 do 12 miesięcy.

Historia rozwoju naszego komisu AutoStein
Poprzedni post
Pomiar grubości powłoki lakierniczej
Następny post

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Obowiązkowe pola są oznaczone *