Pomiar grubości powłoki lakierniczej
Pomiar grubości powłoki lakierniczej

Pomiar grubości powłoki lakierniczej

Kupując samochód używany często obawiamy się jego historii powypadkowej. Jak więc sprawdzić stan blacharski i lakierniczy samochodu? Jak już w poprzednich artykułach opisałem, warto takim samochodem udać się na stację diagnostyczną i od spodu samochodu ocenić stan blacharski, stan elementów nośnych oraz poszukać śladów ewentualnej naprawy. Jeżeli na stacji diagnostycznej nic nie zauważymy to z pomocą wychodzą nam mierniki grubości lakieru. Jak więc dokładnie zmierzyć samochód oraz jaki miernik użyć. Na rynku znajdziemy wiele mierników na sprzedaż od przysłowiowych kilku złotych po takie za kilka tysięcy. Mierniki magnetyczne myślę że od razu można skreślić z listy, dlatego iż ich pomiar jest mało miaro dajny, tego typu miernikami jesteśmy w stanie odróżnić jedynie lakier od grubej ilości szpachli. Kolejnymi na liście są mierniki elektroniczne, już dużo dokładniejsze. Tego typu czujniki można nabyć w kwocie od 100 zł, warto jednak przed zakupem zastanowić się jaki samochód chcemy nim sprawdzać. Większość nowych samochodów posiada elementy wykonane aluminium, takie jak pokrywa silnika, klapa tylna czy nadkola. Jeżeli więc takiego samochodu poszukujemy, warto skupić się na miernikach które mierzą również elementy aluminiowe. Chcąc kupić miernik lakieru, nie kupujmy urządzeń używanych, często są one rozkalibrowane, a pomiar nim wykonany będzie miał tyle prawdy co sprzedawca który nam go wcisnął. Warto również przebierając mierniki lakieru skupić się na tym aby posiadały certyfikat ( oznaczenie CE).

Gdy już miernik mamy w rękach i jedziemy oglądać samochody, powinniśmy jeszcze wiedzieć jakie wartości powinien wskazywać taki miernik. A więc mierząc samochody stosunkowo młode grubość oryginalnej pokrywy lakierniczej powinna mieścić nam się w przedziale od 30 do 160 mikronów. W zależności od miejsca pomiaru różnice mogą wynosić nawet 50-60 mikronów, często na zgięciach, oraz miejscach narażonych na obicia od kamieni grubość powłoki lakierniczej jest minimalnie większa. Warto tutaj również dodać iż samochody które posiadają świeżo wykonaną powłokę ceramiczną mogą wskazywać o 100 mikronów więcej.

Przy samochodach starszych 15-20 czy nawet 25 letnich stosowane były grubsze lakiery, a ich wartości zazwyczaj zaczynają się od 90 do 180 mikronów. Warto również zaznaczyć iż każda marka samochodu może różnić się od siebie nie znaczną grubością powłoki.

Co więc jeżeli miernik wskazuje nam grubość powyżej 220-280 mikronów? Może to oznaczać wierzchnią powłokę lakierniczą, tak zwany drugi lakier. Tego typu wartości zazwyczaj wskazują nam elementy które były ponownie lakierowane z powodu jakiegoś drobnego zarysowania czy nie istotnego odprysku lakieru spowodowanego delikatnym kamyczkiem. Jeżeli na samochodzie 10 czy 15 letnim znajdziemy jeden czy dwa takie elementy, myślę że nie ma sensu dyskwalifikować takiego samochodu. Można jedynie wykorzystać to do celów negocjacyjnych.

Grubość powłoki lakierniczej od 350-500 mikronów. Tutaj już warto dokładnie zmierzyć elementy na których taką wartość pokazał nam czujnik oraz dokładniej przyjrzeć się całym tym elementom. Sama grubość 350 mikronów jeżeli jest na małym fragmencie na którym była głębsza rysa nie dyskwalifikuje samochodu, co powinna nam pobudzić ostrożność i dokładniej dopytać o historię takiego elementu. Gorzej sprawa się ma gdy wartość 400 czy 500 mikronów znajdziemy na dużych powierzchniach takich jak maska czy dach. Tego typu wartości mogą oznaczać naprawę blacharską po gradobiciu lub jakimś powierzchownym uszkodzeniu. Jednak należy na takie wartości uważać ponieważ przy dużych elementach może z czasem zacząć nam pękać lakier.

Wartości powyżej 800-1000 mikronów, to wartości które oznaczają naprawę blacharską z użyciem dużej ilości szpachli. Tego typu wartości znajdują się na elementach prostowanych młotkiem blacharskim jak i w miejscach spawów łączących nowy element z starym. Widząc takie wartości powinniśmy bacznie i bardzo dokładnie sprawdzić samochód przed zakupem, sprawdzić jego stan na stacji diagnostycznej i dokładnie oglądać każdy element.

W skrócie opisałem wam jak powinno odczytywać się wskazania grubości powłoki lakierniczej. Jeżeli dalej boicie się zakupu samochodu powypadkowego lub obawiacie iż pomiar wykonany przez was nie będzie miarodajny, proponujemy skorzystać z usług takich jak usługi naszej firmy „zakup skontrolowany” gdzie fachowiec jedzie na wskazany przez was adres i dokładnie sprawdza auto przed zakupem informując was o dokładnym jego stanie.  Zapraszamy również do zapoznania się z ofertą naszego salonu samochodowego mieszczącego się w Radlinie na ul. Rybnickiej 68 ( droga przelotowa Rybnik – Wodzisław śląski). Gdzie każdy samochód można sprawdzić naszym certyfikowanym miernikiem lakieru, jak i sprawdzić samochód na wybranej ścieżce diagnostycznej.

Jeżeli chciał byś skorzystać z usług zakupu skontrolowanego, na terenie Raciborza, Rybnika, Jastrzębia czy Wodzisławia zapraszamy do kontaktu telefonicznego pod nr 577 676 910. A sprawdzimy wybrane przez Ciebie auto.

Najnowsze wpisy

Chevrolet 3100 z 1947r

Chevrolet 3100 z 1947r

Krystian Stein
26 listopada 2023
Jeżeli oglądanie filmy oraz interesujecie się motoryzacją na pewno w którymś widzieliście Amerykańskie pół ciężarówki takie jak Chevrolet...
Salon samochodów używanych z gwarancją mechaniczną. Tylko u nas otrzymasz raport CEPIK, pomiar lakieru, wideo prezentację oraz gwarancję mechaniczną. Ponadto sprawdzisz wybrany egzemplarz na stacji diagnostycznej przed zakupem! Kupuj tylko sprawdzone samochody!
Copyright © 2021. All rights reserved.