Jak wydłużyć życie diesla?

Mówi się, że silniki wysokoprężne są oszczędniejsze, a ceny oleju napędowego ciągle się wahają i jest tylko nieznacznie niższa od benzyny. Właśnie z tych powodów kierowcy decydują się na diesle, mimo większej ceny jaką muszą zapłacić za swój samochód. Zwykle są zadowoleni i nie mają większych zastrzeżeń co do swoich czterech kółek, aż do pierwszej awarii.

Czy można jej uniknąć?

Do niedawna diesla kojarzono z nieprzyjemną pracą silnika i dymiącymi rurami wydechowymi, które są nieodłącznym elementem samochodów ciężarowych i pojazdów rolniczych. Dziś nowoczesne samochody wysokoprężne mają porównywalne wyniki do silników wolnossących benzynowych o tej samej pojemności. Niestety stały się też delikatniejsze i bardziej skomplikowane. Koszmarnie drogie stały się jakiekolwiek naprawy związane z osprzętem jednostek wysokoprężnych, który jest bardzo nietrwały. Lepiej dla naszych kieszeni jest wydłużyć żywotność poszczególnych podzespołów niż je później naprawiać lub regenerować.

Większości elementów, zużycia nie da się uniknąć, a lista ich jest naprawdę długa. W ostatnich latach w samochodach diesel-owych pojawiły się takie elementy jak: filtry cząstek stałych, pompo-wtryski, koła dwumasowe. Poprawiają one osiągi oraz pracę silnika, ale jednocześnie podnoszą one koszty naprawy o kilka, a nawet kilkanaście tysięcy złotych.

Eksperci twierdzą, że można znacznie wydłużyć ich działanie poprzez częstsze wymiany oleju i delikatniejsze przyciskanie pedału gazu.

Dlatego radzimy !

Zawsze po dynamicznej jeździe, warto odczekać kilkadziesiąt sekund, zanim wyłączy się silnik turbodiesla, co wydłuża życie turbiny. Natomiast delikatne obchodzenie się ze sprzęgłem i unikanie jazdy na niskich obrotach, odsunie w czasie wymianę drugiego „dwumasu”.

Jeśli chcesz jeździć oszczędnie na paliwie, dynamicznie przyspieszaj i szybko zmieniaj biegi. Zgodnie z zasadami Eco Drivingu, najefektywniej wykorzystuje się energię każdego grama paliwa wciskając zdecydowanie pedał gazu i zmieniając przełożenia na wyższe najpóźniej po osiągnięciu 2000 obr./min w silniku wysokoprężnym. Później zużycie paliwa nieproporcjonalnie rośnie, a wzrost momentu obrotowego i mocy generuje duże przeciążenia w silniku diesla.

Warto zmienić styl jazdy na spokojniejszy, ponieważ w przypadku dynamicznej jazdy znacząco obniża się trwałość: turbiny, głowicy, tłoków, wału korbowego.

Natomiast jazda na zbyt niskich obrotach i nieregularna eksploatacja lub dłuższy brak uruchamiania silnika może powodować awarię turbosprężarki ze zmienną geometrią. Turbosprężarki są również wrażliwe na częste odpalania i gaszenia silnika.

Współczesne diesle źle znoszą jazdę miejską na krótkich dystansach. Jazda tylko w warunkach miejskich powoduje zapychanie filtra cząstek stałych, którego oczyszczanie odbywa się przez dotryskiwanie dodatkowej dawki paliwa co często ma miejsce na dłuższych trasach. Typowo miejska eksploatacja skraca żywotność turbiny oraz układu wtryskowego

Podstawą wysokoprężnego silnika z układem wtryskowym jest bardzo duża wrażliwość na jakość tankowanego paliwa. Dawno już minęły czasy gdy to dieslem można było jeździć bez konsekwencji na paliwie opałowym lub roślinnym. Obecnie takie paliwo jest zabójcze dla wtryskiwaczy i filtra cząstek stałych. Dlatego warto unikać podejrzanych stacji paliw, a nieco wyższe rachunki mogą przesunąć w czasie wysokie wydatki na remont układu wtryskowego i udrożnienie filtra cząstek stałych

Jednym z podstawowych sposobów na obniżenie kosztów napraw jest regeneracja wysłużonych podzespołów. Nie zawsze przynosi to oczekiwane efekty i może okazać się, że mimo regeneracji i tak będziemy zmuszeni kupić nowy element. Zazwyczaj koszt regeneracji to zwykle 1/3 ceny oryginalnego podzespołu. Duże zapotrzebowanie na tego typu usługi sprawiło, że z pewnością bez trudu znajdziemy firmę, która oferuje takie usługi jak: naprawa wtryskiwaczy, turbin czy dwumasowych kół zamachowych.

Warto pamiętać też o częstszej wymianie oleju w silniku, co zawsze korzystnie wpływa na eksploatację każdego pojazdu, a zwłaszcza diesla, który jest wrażliwy na jakość, ciśnienie i temperaturę oleju silnikowego.

Należy pamiętać, że diesle często mają problemy z odpaleniem przy temperaturach poniżej – 20 stopni C, a jego spaliny są znacznie bardziej szkodliwie na środowisko naturalne niż ze silników benzynowych.

Kiedy można używać świateł do jazdy dziennej
Poprzedni post
Grubość pokrywy lakierniczej
Następny post

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Obowiązkowe pola są oznaczone *