Czy samochód diesla się opłaca?

Samochody z silnikiem diesla wydają się dobrą opcją ze względu na mniejsze zużycie paliwa. Tym górują nad samochodami benzynowymi. Czy w ogólnym rozrachunku diesel wychodzi więc na plus?

Z pewnością takie auto wychodzi na plus w momencie gdy omijają go awarie. W tym przypadku wszystko jest jasne. Schody zaczynają się gdy w samochodzie zaczyna coś szwankować. Wtedy koszt naprawy może okazać się dotkliwy. A co szczególnie w dieslach może szwankować i jaki jest koszt naprawy?

Zacznijmy od filtru cząstek stałych. Chodzi o suchy DPF lub mokry FAP. Filtry te pojawiły się po tym jak w samochodach z silnikiem diesla musiały zostać zastosowane bardziej restrykcyjne normy ekologiczne. Chodziło o zaprzestanie wydzielania czarnego dymu w którym obecne było substancje rakotwórcze. Wprowadzenie filtrów pomogło zmierzyć się z tym problemem. W tym momencie pojawia się jednak problem dla kierowców tych samochodów. Poprzez działanie oczyszczające filtr może się zapchać sadzą, co sprawi, że konieczna będzie jego wymiana. W tego typu sytuacjach może pomóc szybka jazda samochodem, bo dzięki temu filtr oczyszcza się dzięki wypalaniu sadzy. Wymiana filtra staje się koniecznością gdy ktoś porusza się głównie po mieście przy niewielkich prędkościach. Jednorazowa wymiana filtra może kosztować kilka tysięcy złotych, ale może też kosztować kilkanaście tysięcy złotych. Wszystko zależy od tego z jakim autem mamy do czynienia.

Kosztownym problemem może okazać się także awaria układu wtryskowego. Pewnym pocieszeniem może być fakt, że tego typu problemy dotyczą głównie samochodów o dużym przebiegu. Problemy mogą zacząć się po przejechaniu ponad 100 tysięcy kilometrów. Pojawiają się jednak negatywne i pozytywne wyjątki. Ktoś może być zmuszony do wymiany wtryskiwaczy już po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów, ktoś inny może nie mieć z tym problemu nawet po przejechaniu 200 tysięcy kilometrów. Tego typu awarie wynikają z wlewania złej jakości paliwa. W razie awarii można wymienić jeden wtryskiwacz, często jednak trzeba wymienić wszystkie. Cena jednego wtryskiwacza może sięgać nawet półtora tysiąca złotych.

Kolejną pozycją, która może wymagać dość szybkiej wymiany jest turbosprężarka. To urządzenie może zużywać się szybciej niż układ wtryskowy. Typowymi objawami awarii turbosprężarki jest gwizd wydobywający się z tego urządzenia, spada moc samochodu a z auta może wydobywać się niebieski dym. Koszt zakupu nowej turbosprężarki to około kilka tysięcy złotych.

Po czym sprawdzić autentyczność przebiegu?
Poprzedni post
Audi czy Alfa Romeo?
Następny post

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Obowiązkowe pola są oznaczone *